ANBI status

BELONINGSBELEID
De bestuurders van de Stichting ontvangen geen beloning, in uitzonderingsgevallen hooguit een onkostenvergoeding.

FINANCIËLE VERANTWOORDING
De Stichting heeft geen winstoogmerk en tracht haar inkomsten grotendeels middels fondsenwerving te verkrijgen. Het RSIN of fiscaal nummer van de Stichting luidt: 862183005.

JAARREKENINGEN

GIFTEN
De Stichting Onderzoek Rechtspleging is aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en is daardoor geheel vrijgesteld van schenk- en erfbelasting. De Stichting Onderzoek Rechtspleging hoeft over uw gift dus geen schenk- of erfbelasting te betalen.

GIFTENAFTREK
Als u in Nederland belastingplichtig bent over uw inkomen, kunt u, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan, uw gift aan de Stichting Onderzoek Rechtspleging aftrekken in uw aangifte inkomstenbelasting. In Nederland kennen we twee soorten giften met ieder hun eigen fiscale regime. Fiscaal het meest gunstig zijn de periodieke giften. Alle giften die niet aan de definitie van ‘periodieke gift’ voldoen, vallen onder het regime voor ‘andere giften’.

PERIODIEKE GIFT
De schenker kan er baat bij hebben om de schenking te voldoen in de vorm van een periodieke gift. In tegenstelling tot eenmalige giften geldt er voor periodieke giften namelijk geen aftrekdrempel en –plafond: deze zijn daarom volledig aftrekbaar. Een periodieke gift moet wel aan een aantal strikte voorwaarden voldoen. De gift moet namelijk worden vastgelegd in een schenkingsovereenkomst. Om van een periodieke gift te kunnen spreken moet u zich in deze overeenkomst verplichten om gedurende minimaal vijf jaar, ieder jaar een gelijk bedrag te geven. De gift eindigt bij overlijden voor de ommekomst van deze vijfjaarsperiode.

Het is belangrijk dat u de eerste termijn van de gift pas doet nadat u van ons een ondertekend document hebt terugontvangen. Schenkt u de eerste termijn voordat wij u het document hebben teruggezonden, dan is dit geen onderdeel van de periodieke gift.

ANDERE GIFTEN
Alle giften die niet voldoen aan de definitie van een periodieke gift, vallen onder het regime voor ‘andere giften’. Dit kunnen eenmalige giften zijn, maar bijvoorbeeld ook giften die u periodiek overschrijft, maar die bijvoorbeeld niet zijn vastgelegd in een aan alle eisen voldoende periodieke schenkingsovereenkomst. Een dergelijke gift aan de Stichting Onderzoek Rechtspleging mag u in uw aangifte inkomstenbelasting in mindering brengen. Daarbij geldt een aftrekdrempel en -plafond. De aftrekdrempel betekent dat het totaal van de giften die u en uw fiscale partner in een jaar doen samen hoger dan € 60 en hoger dan 1% van het gezamenlijke verzamelinkomen van u en uw partner moeten zijn. Het aftrekplafond betekent dat de giften tot maximaal 10% van dat gezamenlijke verzamelinkomen in aftrek kunnen worden gebracht.